Isiász-Tünetek, Okok és Megoldások

Isiász-Tünetek, Okok és Megoldások

Bárki, aki szenvedett már isiászhoz társuló hát- vagy lábfájdalomtól, tudja, milyen intenzív és korlátozó lehet ez a fájdalom. Az isiász vagy isiászideggyulladás befolyásolhatja az életminőséget. De mi is valójában az isiász, és hogyan kezelhetjük? Nézzük meg közelebbről a következő cikkben:

  • Mi az isiász?
  • Milyen tünetei vannak az isiásznak?
  • Mik az isiász okai?
  • Az isiász kezelése és megelőzése
  • Milyen gyakorlatok segítenek az isiászon?
  • Segély nyújtás a LumbarFlex™ segítségével


Mi az isiász?

Az isiász, az emberi test leghosszabb idegének, az isiászidegnek az irritációja vagy összenyomódása miatt fellépő fájdalmas állapot leírására használt kifejezés. Ez az ideg az ágyéki gerincben kezdődik, áthalad a fenéken, és lefelé halad a lábon. Irritációja fájdalmat okozhat ezeken a területeken, valamint számos egyéb tünetet, amelyeket az alábbiakban ismertetünk.

orvosi rendelőben egy szerv fájdalmat érez

Milyen tünetei vannak az isiásznak?

Vessünk egy pillantást az isiász főbb tüneteire:

  • Fájdalom az ágyéki gerincben
  • Fájdalom a fenékben és a combban
  • Bizsergés vagy égő érzés a lábban
  • Gyengeség vagy zsibbadtság az érintett területeken.
  • A fájdalom fokozódik köhögés vagy tüsszentés közben.
  • Fokozott fájdalom ülés közben


Fájdalom az ágyéki gerincben

Az isiász egyik leggyakoribb tünete a hát alsó részén jelentkező fájdalom. Ez a fájdalom a gyulladás súlyosságától vagy az isiászideg összenyomódásától függően lehet enyhén kellemetlen vagy nagyon erős.


Fájdalom a fenékben és a combban

Az isiász okozta fájdalom gyakran a hát alsó részétől a fenékig és a comb hátsó részéig terjed. Előfordulhat a test egyik vagy mindkét oldalán.

isiász fájdalom a fenékben és a combban

Bizsergés vagy égő érzés a lábban

A fájdalom mellett bizsergést, égést vagy más természetellenes érzést is érezhet a combjában, vádlijában vagy lábfejében.


Gyengeség vagy zsibbadás az érintett területeken

Egyes esetekben gyengeséget érezhet a lábában vagy a lábfejében, ami befolyásolhatja a járás vagy a felállás képességét.


Fokozott fájdalom ülés közben

Sok isiászban szenvedő ember tapasztalja, hogy a fájdalom fokozódik, ha hosszabb ideig ül. Ez a mindennapi tevékenységek korlátozásához vezethet, és megnehezítheti a munkát vagy a pihenést.


A fájdalom fokozódik köhögéskor vagy tüsszentéskor

Ezt a tünetet gyakran figyelmen kívül hagyják, de a köhögés vagy tüsszentés közben jelentkező fokozott fájdalom szintén az isiász jele lehet.

idős ember isiász fájdalomban szenved

Mik az isiász okai?

Az isiász gyakran akkor jelentkezik, ha az isiászideg valamilyen okból összenyomódik, irritálódik vagy gyulladásban van. A leggyakoribb kiváltó ok a problémás porckorong, amely nyomást gyakorol a gerincvelő idegvégződésére. Ez a fájdalom azonban általában nem a semmiből jelentkezik - több évbe is beletelhet, mire kialakul.

Az isiász egyik fő oka a porckorongsérv. Más lehetséges okok között szerepelnek azonban a gerinc csigolyáin lévő csontkinövések vagy akár daganatok is. Az idegre nehezedő tartós nyomás gyulladást okozhat. Számos tényező válthatja ki az isiászt, ezek közé tartozik: 

  • a porckorong degeneratív folyamatai
  • porckorongsérv - porckorongsérv
  • a porckorong csontritkulása
  • a gerinc veleszületett aszimmetriája
  • sacralizáció vagy lumbalizáció (nem szabványos csigolyaszám)
  • a csigolyák kialakulásának és szegmentálódásának rendellenességei
  • a gerincet ért traumák, például csigolyatörés

ínfográf a isiász fájdalomról a derékgerincnél

Ezenkívül az isiász kialakulhat olyan életmódbeli tényezők következtében, mint az ülőmunka, a fizikai aktivitás hiánya, a has- és hátizmok gyengülése, reumatológiai betegségek, hát- és csípőfázások vagy túlzott fizikai megterhelés.

Bár az isiász kellemetlen lehet, a legtöbb ember 4-6 héten belül javulást tapasztal. Néha azonban hosszabb ideig is eltarthat, és jelentős kellemetlenségeket és korlátozásokat okozhat a páciensnek a mindennapi életben.

rajzfilm ábrázolás egy asztalnál ülő emberről


Az isiász kezelése és megelőzése

A legtöbb isiászban szenvedő embernél a konzervatív kezeléssel néhány héten vagy hónapon belül javulást tapasztalnak. A leggyakoribb kezelések a következők:

  • Pihenés és tevékenységmódosítás - A fájdalmat fokozó mozgások elkerülése.
  • Fizioterápia - A gyakorlatok és a nyújtás segíthetnek az izmok erősítésében és a rugalmasság javításában.
  • Gyógyszerek - Fájdalomcsillapítók és gyulladáscsökkentők.
  • Hő vagy hideg alkalmazása - Segíthet enyhíteni a fájdalmat és a duzzanatot.
  • Kortikoszteroid injekciók - Segíthet a gyulladás csökkentésében.

 Az isiász megelőzése érdekében jó, ha követünk néhány alapelvet:

  • Rendszeres testmozgás - A has és a hát erőssége és rugalmassága csökkentheti az isiász kockázatát.
  • Ülés közben tartsa be a megfelelő ergonómiát - A megfelelő szék kiválasztása és a munkakörnyezet kialakítása kulcsfontosságú.
  • Emeld a nehéz tárgyakat a megfelelő módon - Mindig a térdedből emeljed, ne a derekadból.

Milyen gyakorlatok segítenek az isiászon?

Szerencsére számos olyan gyakorlat létezik, amely segíthet enyhíteni az isiásszal járó fájdalmat, és javíthatja az általános mobilitást. Vessünk egy pillantást ezek közül 5-re:

Csúszó mozgás a lábakkal

  • Feküdj a hátadra úgy, hogy a lábaid egyenesek, a karjaid pedig a tested mentén helyezkedjenek el.
  • Hajlítsad be az egyik térded, és nyomja a sarkát a padlóhoz.
  • Lassan csúsztassad előre a lábadat, majd állítsad vissza a kiinduló helyzetbe.
  • Ismételd meg 10-15 alkalommal mindkét lábon.

Az ágyéki gerinc nyújtása
    • Kezdjük négykézláb.
    • Lassan csúsztassad hátra a fenekedet a sarkad felé, amíg enyhe nyújtást nem érzel az ágyéki régióban.
    • Tartsd 20-30 másodpercig, majd térj vissza a kiinduló helyzetbe.
    • Ismételd meg 3-5 alkalommal.

    A piriformis izom nyújtása
      • Feküdj a hátadra, és hajlítsd be mindkét térdízületed.
      • Helyezd az egyik lábad bokáját a másik lábad térdére.
      • Fogd meg a másik láb combját, és finoman húzd a mellkasaidhoz.
      • Tartsd meg a pozíciót 20-30 másodpercig.
      • Ismételd meg a másik lábaddal.

      Combhajlító nyújtás ülő helyzetben
        • Ülj egyenesen, a lábadat magad elé téve.
        • Hajolj előre csípőből, amíg a combod hátsó részén nyújtást nem érzel.
        • Tartsd meg a pozíciót 20-30 másodpercig.

        A medence mozgatása
          • Feküdj a hátadra, a térdeid hajlítva, a lábfejed pedig laposan a földön.
          • Lassan told fel a medencédet, nyomd a hátadat a padlóhoz, majd engedd el.
          • Ismételd meg 10-15 alkalommal.

          Ezeket a gyakorlatokat óvatosan és hirtelen mozdulatok nélkül kell végezni. Ha fájdalmat érez bármelyik gyakorlat végrehajtása közben, azonnal hagyja abba. Fontos, hogy bármilyen edzésprogram megkezdése előtt konzultáljon fizioterapeutával vagy orvossal, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a gyakorlatok megfelelőek-e az Ön számára.


          Segély nyújtás a LumbarFlex™ segítségével

          fekete LumbarFlex becsatolása

          A LumbarFlex™ derékövet kifejezetten úgy tervezték, hogy célzott nyomást és támogatást biztosítson az ágyéki régióra, ami kulcsfontosságú az isiászproblémák kezelésében és megelőzésében. Ergonómikus kialakítása segít enyhíteni a komprimált porckorongokat és enyhíti az isiászidegre nehezedő nyomást, ami csökkentheti az akut fájdalmat.


          Konklúzió

          Összefoglalva, az isiász nagyon kellemetlen lehet, de megfelelő kezeléssel és megelőzéssel csökkenthető a kialakulásának vagy kiújulásának kockázata. Ha isiász gyanúja merül fel, fontos, hogy orvoshoz forduljon, és minél hamarabb megkezdje a kezelést.

          Vissza a blogba

          Hozzászólás írása

          Felhívjuk a figyelmedet, hogy a hozzászólásokat jóvá kell hagyni a közzétételük előtt.